Paràbola de les Noces
Las bodas de Caná (1563), Paolo Veronese
(Mt 22, 1-14)
|
Hui reflexionem la Paràbola del
banquet de noces. A Jesús, pareix ser, li agradava comparar el Regne, al que
ens convidava, amb un gran banquet. I si hi ha un banquet que despunta per la
seua alegria, festivitat i joia, és sense dubte els banquets de noces.
Tots tenim l’experiència
d’haver assistit a u. El casament és un dia preciós no sols pels nuvis que
comencen una nova vida en comú, un nou projecte de vida, sinó també per tots
els que gaudim d’eixe esdeveniment, perquè compartim, en certa manera, la seua
alegria, el seu projecte, ja que el fem també nostre. A més a més, sempre hi ha bon menjar, música, rialles,
alegria desbordant, que ens fan sentir un estat de plenitud que, a la fi, és el
que anhelem, una plenitud de joia. Eixa és la imatge que Jesús ens vol transmetre.
Per a ell la vida en ell és això, és joia, és plenitud, és eixa alegria
desbordant de felicitat, i és això al que ell ens crida, al que ens convida,
perquè és això la finalitat de tot home, es això al que som cridats, a ser
feliços i a ser vehicles de transmissió de felicitat als altres.
Però l’home al
ser creat, ha rebut al costat de la vida un gran do, la llibertat, que tots
gaudim i tots hem de fer ús d’ella, quan som cridats per Déu, quan Jesús ens
convida a participar del seu banquet, del seu Regne. A la Paràbola primer crida
als que treballen per a ell, els qui ens diguem i se suposa que ja som
cristians, els qui com a batejats se suposa hem de dir-li sí, perquè ja hem
tingut l’encontre de la fe i hem quedat conformats amb ell.
Però al llarg de la història els qui aparentment estan
dins, en realitat no ho estan tant,
perquè fent ús de la seua llibertat han optat per altres déus que donen
les felicitats del món. Han dit sí, però sols de paraula i no de cor, i per això, quan Jesús ens interpel·la i ens
demana un compromís amb ell, no som capaços d’acceptar la seua invitació, i el
neguem i rebutgem.
Aleshores la
paràbola ens diu que no podem quedar-nos amb els braços plegats, sinó que hem
d’eixir i anunciar a les voreres, als marges, allí on sí que hi ha una
verdadera necessitat d’amor, de conèixer al Déu de la misericòrdia, que acull
als exclosos pels déus del món. Perquè aquestos són els grans necessitats del
banquet, del regal més gran que ens pot atorgar Déu: la felicitat que no es troba
al món, als diners, als ideals sinó amb ell.
Al final de la
paràbola sempre, a l’escoltar-la, em trobe desconcertada perquè en torba eixa
reacció de rebuig a qui no va vestit segons s’espera per aquella celebració.
Pense que el Déu de la misericòrdia no pot excloure ningú, però quan medite una
mica, m'adone que té raó, no tot val. Al banquet, a la plenitud que ens
convida Jesús, no puguem anar de qualsevol manera perquè no tot val per a
obtindre la felicitat. Eixe és el gran
problema del món d’hui, que pensem que tot val, que no fa falta assumir
responsabilitat, que les nostres accions no hi tenen conseqüències, i estem
molt equivocats. Tot el que fem i diguem té repercussions i tenim que ser
conseqüents en tot el que fem perquè ens pot dur a la felicitat o ens pot dur a
la foscor d’una vida sense sentit.
R.N.N.
Comentarios
Publicar un comentario