Comentari de l'evangeli de hui
[Mc 5, 21-30.33-43]:
Considerava els miracles fets meravellosos difícils de creure, probablement
jo seria entre els qui es reien de Jesús a casa de Jairo. Els evangelis que relaten miracles de
Jesús m'han ensenyat que són actes d'amor de Déu a favor de la vida, sobretot
de la pobra gent, que sent la seua vida molt amenaçada. Quan tot sembla perdut,
un miracle és l'últim recurs. Per açò no trenquen l'ordre natural creat per
Déu, sinó que el restableixen. Déu no ha creat la vida abocada al mal o la
mort.
Almenys, és el que contemplem, quan la matèria i la vida vegetal i animal
culminen en l'expressió màxima de la vida en el ésser humà, vida conscient
i lliure, vida capaç d'amar, amor promesa
de més vida. El que antigament anomenaven "ànima", esperit encarnat
semblant a Déu, vida semblant a la Vida indestructible, no havia de morir. Que
difícil és hui, fer comprendre a la cultura dominant que la vida humana no està
adequada a haver de morir! Sembla tot tan natural, tan obvi, tan
evident, néixer, créixer, decréixer i morir... Els miracles dels evangelis
són un crit contra tanta obvietat o evidència, apunten a la vida més enllà de
la naturalesa.
En la història evangèlica de hui, hi ha una dona malalta i una xiqueta
morta. En elles vida i mort lluiten i s'assemblen. Viure que és un morir, morir
que no pot ser sinó un viure i més viure. La dona malalta cerca la seua curació
sense solució. Troba Jesús, podria ser Ell, però allò que podia salvar-la
(tocar-lo) li està prohibit per una llei religiosa (ella és impura). Aquesta
llei d'impuresa la mata socialment. Tenir fe en Ell és tenir-la en si mateixa,
i desobeeix la llei, amb el braç frega el mantell d'eixe home que fa miracles i
Déu actua en ella sanant les seues pèrdues de sang, pèrdues de vida.
Després està el relat del pare, Jairo,
cap de la Sinagoga, a qui se li mor la filla. Posa l'última esperança en un
proscrit jueu seguit per uns i rebutjat per altres. Per al poder religiós jueu
que ell representa Jesús és això, un proscrit, almenys molt sospitós.
Només la fe en Déu i en aquest home just -Jesús- li permeten fer-li una súplica.
Unes simples paraules, un gest tendre, i Jesús nega la mort, la xiqueta s'alça.
«Doneu-li a menjar» els diu. Menjar afirma la vida. No
és l'important una nació, poble, grup, religió, institució; sols
importa la persona i la relació que establim amb ella.
Sí, les relacions humanes, ¡solament una persona pot salvar una altra
persona! I Jesús com si a cadascun diguera: tingues fe en mi i la tindràs en
tu, entre tu i jo canviarem el món: la injustícia, la pobresa, la desigualtat
social, l'egoisme, la falta d'amor, llibertat i veritat... Això que amenaça la
vida i no la deixa ser com Déu l'ha feta.
J.V.T. i c-c
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Imatge: La resurrecció de la filla de Jairo (1885) detall del quadre, Gabriel von Max.
Consideraba los milagros
hechos maravillosos difíciles de creer, probablemente yo estaría entre quienes
se reían de Jesús en casa de Jairo. Los evangelios que relatan los
milagros de Jesús me han enseñado que son actos de amor de Dios a favor de la
vida, sobre todo de la pobre gente, que siente su vida muy amenazada. Cuando
todo parece perdido, un milagro es el último recurso. Por eso no rompen el
orden natural creado por Dios, sino que lo restablecen. Dios no ha creado la
vida abocada al mal o la muerte.
Al menos, es el que
contemplamos, cuando la materia y la vida vegetal y animal culminan en la
expresión máxima de la vida en el ser humano, vida consciente y libre, vida
capaz de amar, amor promesa de más vida. Lo que antiguamente denominaban
"ánima", espíritu encarnado parecido a Dios, vida parecida a la
Vida indestructible, no tenía que morir. ¡Qué difícil es hoy, hacer
comprender a la cultura dominante que la vida humana no está adecuada a tener
que morir! Parece todo tan natural, tan obvio, tan evidente, el nacer, crecer,
decrecer y morir... Los milagros de los evangelios son un grito contra tanta
obviedad o evidencia, apuntan a la vida más allá de la naturaleza.
En la historia evangélica de
hoy, hay una mujer enferma y una niña muerta. En ellas vida y muerte luchan y
se asemejan. Vivir que es un morir, morir que no puede ser sino un vivir y más
vivir. La mujer enferma busca su curación sin solución. Encuentra Jesús, podría
ser Él, pero aquello que podía salvarla (tocarlo) le está prohibido por una ley
religiosa (ella es impura). Esta ley de
impureza la mata socialmente. Tener fe en Él es tenerla en sí misma, y
desobedece la ley, con el brazo roza el manto de ese hombre que hace milagros y
Dios actúa en ella sanando sus pérdidas de sangre, pérdidas de vida.
Después está el relato del
padre, Jairo, jefe de la Sinagoga, a quien su hija se le muere. Pone la
última esperanza en un proscrito judío seguido por unos y rechazado por otros.
Para el poder religioso judío que él representa Jesús es eso, un proscrito, al
menos muy sospechoso. Sólo la fe en Dios y en este hombre justo -Jesús- le
permiten hacerle una súplica. Unas simples palabras, un gesto tierno, y Jesús
niega la muerte, la niña se levanta. «Dadle de comer» les dice. Comer afirma la
vida. Lo importante no es una nación, pueblo, grupo, religión, institución;
solo importa la persona y la relación que establecemos con ella.
Sí, las relaciones humanas, ¡solamente
una persona puede salvar otra persona! Y Jesús como si a cada uno dijera: ten
fe en mí y la tendrás en ti, entre tú y yo cambiaremos el mundo: la injusticia,
la pobreza, la desigualdad social, el egoísmo, la falta de amor, libertad y
verdad... Lo que amenaza la vida y no la deja ser como Dios la ha hecho.
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