El Regne. Comentari de l'evangeli de hui
Jn 18,33b-37:
Sembla una endevinalla, diu que
el seu Regne no és d'aquest món, però ja està ací. No és però hi és, està. Així
que no és un lloc del més enllà, ni un regne futur ni mític com el del rei
Artur i l'illa d’Avalon o de ressonàncies platòniques. Un Regne, millor
dit, un regnat que ja ha començat i va construint-lo, n’ix des del nostre
interior i el regne de Déu ja està enmig de nosaltres.
Presència real que viu en les
nostres relacions personals i socials, no s'identifica amb la materialitat, amb
les realitats mundanes, és una actitud vital, un esperit nou i fresc, que
transforma: política, economia, societat, família, la manera injusta com ens
relacionem que sembla congènita. Per a la nostra cultura és una contradicció
aquest Regnat de Déu, aquesta manera de regnar on el Rei serveix als súbdits;
servir significa el primer, és estar a dalt.
Supose que l'Evangeli ens educa
per fer possible el Regnat de Déu: eixa realitat que sorprèn i ens fa arriscar
si donem suport a la seua causa com va fer Jesús. La indiferència és participar
en el setge
.
I tractant-se de Déu cap cosa és
complicada, Ell és misteri, però el seu Regne, el seu regnar entre nosaltres,
no és cap secret.
***
Parece un
acertijo, dice que su Reino no es de este mundo, pero ya está aquí. No es, pero
está. Así que no es un lugar del más allá, ni un reino futuro ni mítico como el
del rey Arturo y la isla de Avalon o de resonancias platónicas. Un Reino,
mejor dicho, un reinado que ya ha empezado y va construyéndolo, sale desde
nuestro interior y el Reino de Dios ya está en medio de nosotros.
Presencia
real que vive en nuestras relaciones personales y sociales, no se identifica
con la materialidad, con las realidades mundanas, es una actitud vital, un
espíritu nuevo y fresco, que transforma: política, economía, sociedad, familia,
la manera injusta como nos relacionamos que parece congénita. Para nuestra
cultura es una contradicción este reinado de Dios, esta manera de reinar donde
el Rey sirve a los súbditos; servir significa el primero, es estar
arriba.
Supongo que el Evangelio nos educa para hacer posible el reinado de Dios:
esa realidad que sorprende y nos hace arriesgar si apoyamos su causa como hizo
Jesús. La indiferencia es participar en el asedio.
Y tratándose de Dios ninguna cosa es complicada, Él es misterio, pero su
Reino, su reinar entre nosotros, no es ningún secreto.
J.V.T. i carminis
-------------------------------------------------
Imatge: L’Espoli (1577–1579), El Greco. Museu Catedral
de Toledo.
Comentarios
Publicar un comentario