El Regne. Comentari de l'evangeli de hui



Jn 18,33b-37:

Sembla una endevinalla, diu que el seu Regne no és d'aquest món, però ja està ací. No és però hi és, està. Així que no és un lloc del més enllà, ni un regne futur ni mític com el del rei Artur i l'illa d’Avalon o de ressonàncies platòniques. Un Regne, millor dit, un regnat que ja ha començat i va construint-lo, n’ix des del nostre interior i el regne de Déu ja està enmig de nosaltres. 

Presència real que viu en les nostres relacions personals i socials, no s'identifica amb la materialitat, amb les realitats mundanes, és una actitud vital, un esperit nou i fresc, que transforma: política, economia, societat, família, la manera injusta com ens relacionem que sembla congènita. Per a la nostra cultura és una contradicció aquest Regnat de Déu, aquesta manera de regnar on el Rei serveix als súbdits; servir significa el primer, és estar a dalt.

Supose que l'Evangeli ens educa per fer possible el Regnat de Déu: eixa realitat que sorprèn i ens fa arriscar si donem suport a la seua causa com va fer Jesús. La indiferència és participar en el setge
.
I tractant-se de Déu cap cosa és complicada, Ell és misteri, però el seu Regne, el seu regnar entre nosaltres, no és cap secret.

                                                                    ***
Parece un acertijo, dice que su Reino no es de este mundo, pero ya está aquí. No es, pero está. Así que no es un lugar del más allá, ni un reino futuro ni mítico como el del rey Arturo y la isla de Avalon o de resonancias platónicas. Un Reino, mejor dicho, un reinado que ya ha empezado y va construyéndolo, sale desde nuestro interior y el Reino de Dios ya está en medio de nosotros. 

Presencia real que vive en nuestras relaciones personales y sociales, no se identifica con la materialidad, con las realidades mundanas, es una actitud vital, un espíritu nuevo y fresco, que transforma: política, economía, sociedad, familia, la manera injusta como nos relacionamos que parece congénita. Para nuestra cultura es una contradicción este reinado de Dios, esta manera de reinar donde el Rey sirve a los súbditos; servir significa el primero, es estar arriba. 

Supongo que el Evangelio nos educa para hacer posible el reinado de Dios: esa realidad que sorprende y nos hace arriesgar si apoyamos su causa como hizo Jesús. La indiferencia es participar en el asedio.

Y tratándose de Dios ninguna cosa es complicada, Él es misterio, pero su Reino, su reinar entre nosotros, no es ningún secreto.

J.V.T. i carminis

-------------------------------------------------
Imatge: L’Espoli (1577–1579), El Greco. Museu Catedral de Toledo.

Comentarios