Diumenge IV de Quaresma


Estimar el xic pròdig (Lc 15, 1-3.11-32):
Va deixar la casa de son pare, veia la vida d’altra manera a ell i el seu germà, supose que volia ser-ne diferent, la qual cosa és raonable. Separar-se del seu origen, renegar d'ell, potser, negar qui era per fer la seua vida i història. Volia al mateix temps: seguretat i risc, per això exigeix rebre la part de la seua herència, i se’n va a la recerca d'èxit, diversió, plaer, satisfaccions immediates, diners fàcils, possiblement. Sí, possiblement, deia una cosa enganyosa que sent dir als joves d'avui dia: «puc fer el que vulga», i no és cert, no s’hi pot tot i no és frustració. Com ells, creguera que ser lliure és fer i consumir el que vulga o el seduïsca, sense pensar en la possibilitat de caure en dependències. No sabia que la llibertat té una intenció alliberadora: la capacitat de renunciar per gaudir millor més lliurement. Ignorava que, així, no li mancaria la felicitat perquè és una destinació humana i estava en ell.
Pròdig vol dir generós, esplèndid, fins a malgastar i malbaratar tota la seua herència només per plaer sense vertaderament gaudir. I perduda l’orientació de la vida, s’hi troba perdut entre somnis trencats, males companyies, addicció al sexe i d’altres fins a perdre la dignitat. Pobre xic, torna a cal pare i s’adona que mai ha deixat de ser sa casa ni el seu fill estimat. El seu perdó és l'única cosa que desitja, deixar-se estimar l'única cosa que pot ajudar-lo amb el sofriment i la vergonya. Tal vegada algú pense, com el seu germà gran, que era fugir de la responsabilitat personal; però realment és perdonar el mateix jo per l'amor que rep, i com diu María Zambrano: «el que ama se fija en esta aspiración»1.
Querer al chico pródigo (Lc 15, 1-3.11-32):
Supongo que quería ser alguien diferente, lo cual es razonable, y dejó la casa de su padre, veía la vida distinta a él y a su hermano. Separarse de su origen, renegar de él, quizás, negar quien era para hacer su propia vida e historia. Quería al mismo tiempo: seguridad y riesgo, por eso exige recibir la parte de su herencia, y va en busca de éxito, diversión, placer, satisfacciones inmediatas, dinero fácil posiblemente. Posiblemente, se decía algo engañoso que oigo decir a los jóvenes de hoy día: «puedo hacer lo que quiera», y no es cierto, no se puede todo y no es frustración. Como ellos, creía que ser libre es hacer y consumir lo que quiera o seduzca, sin pensar en la posibilidad de caer en dependencias. No sabía que la libertad tiene una intención liberadora: la capacidad de renunciar para disfrutar mejor más libremente. Ignoraba que, así, no le faltaría la felicidad porque es un destino humano y estaba en él.

Pródigo quiere decir generoso, espléndido hasta malgastar y desperdiciar toda su herencia por divertirse sin verdadero placer. Y perdida la orientación de la vida, se pierde entre sueños rotos, malas compañías, adicción al sexo y otras hasta perder la dignidad. Pobre chico, vuelve a casa de su padre y se da cuenta de que nunca ha dejado de ser su casa ni su hijo amado. Su perdón es lo único que desea, dejarse amar lo único que puede ayudarle con su sufrimiento y vergüenza. Tal vez alguien piense, como su hermano mayor, que era escapar de la responsabilidad personal; pero realmente es perdonar al propio yo por el amor que recibe, y como dice María Zambrano: “el que ama se fija en esta aspiración”1.

La reconciliación fue una fiesta, quiero imaginar que su hermano acudió más tarde.

J.V.T. i carminis

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(1) María ZAMBRANO, (2012). El hombre y lo divino. Ed. Fondo de Cultura Económico, p. 264.
Imatge: El retorn del fill pròdig (1662), Rembrandt. Museu de l’Ermitatge, Sant Petersburg, Rússia.

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