Diumenge IV de Quaresma
Estimar el xic pròdig (Lc 15, 1-3.11-32):
Va deixar la casa de
son pare, veia la vida d’altra manera a ell i el seu germà, supose que volia
ser-ne diferent, la qual cosa és raonable. Separar-se del seu origen, renegar
d'ell, potser, negar qui era per fer la seua vida i història. Volia al mateix
temps: seguretat i risc, per això exigeix rebre la part de la seua herència, i
se’n va a la recerca d'èxit, diversió, plaer, satisfaccions immediates, diners
fàcils, possiblement. Sí, possiblement, deia una cosa enganyosa que sent dir
als joves d'avui dia: «puc fer el que vulga», i no és cert, no s’hi pot tot i
no és frustració. Com ells, creguera que ser lliure és fer i consumir el que vulga
o el seduïsca, sense pensar en la possibilitat de caure en dependències. No
sabia que la llibertat té una intenció alliberadora: la capacitat de renunciar
per gaudir millor més lliurement. Ignorava que, així, no li mancaria la
felicitat perquè és una destinació humana i estava en ell.
Pròdig vol dir generós, esplèndid, fins a malgastar i
malbaratar tota la seua herència només per plaer sense vertaderament gaudir. I
perduda l’orientació de la vida, s’hi troba perdut entre somnis trencats, males
companyies, addicció al sexe i d’altres fins a perdre la dignitat. Pobre xic,
torna a cal pare i s’adona que mai ha deixat de ser sa casa ni el seu fill
estimat. El seu perdó és l'única cosa que desitja, deixar-se estimar l'única cosa
que pot ajudar-lo amb el sofriment i la vergonya. Tal vegada algú pense, com el
seu germà gran, que era fugir de la responsabilitat personal; però realment és
perdonar el mateix jo per l'amor que rep, i com diu María Zambrano: «el que ama
se fija en esta aspiración»1.
Querer al
chico pródigo (Lc 15, 1-3.11-32):
Supongo
que quería ser alguien diferente, lo cual es razonable, y dejó la casa de su
padre, veía la vida distinta a él y a su hermano. Separarse de su origen,
renegar de él, quizás, negar quien era para hacer su propia vida e historia. Quería
al mismo tiempo: seguridad y riesgo, por eso exige recibir la parte de su
herencia, y va en busca de éxito, diversión, placer, satisfacciones inmediatas,
dinero fácil posiblemente. Posiblemente, se decía algo engañoso que oigo decir
a los jóvenes de hoy día: «puedo hacer lo que quiera», y no es cierto, no se
puede todo y no es frustración. Como ellos, creía que ser libre es hacer y
consumir lo que quiera o seduzca, sin pensar en la posibilidad de caer en
dependencias. No sabía que la libertad tiene una intención liberadora: la
capacidad de renunciar para disfrutar mejor más libremente. Ignoraba que, así,
no le faltaría la felicidad porque es un destino humano y estaba en él.
Pródigo
quiere decir generoso, espléndido hasta malgastar y desperdiciar toda su herencia
por divertirse sin verdadero placer. Y perdida la orientación de la vida, se
pierde entre sueños rotos, malas compañías, adicción al sexo y otras hasta
perder la dignidad. Pobre chico, vuelve a casa de su padre y se da cuenta de que
nunca ha dejado de ser su casa ni su hijo amado. Su perdón es lo único que desea,
dejarse amar lo único que puede ayudarle con su sufrimiento y vergüenza. Tal
vez alguien piense, como su hermano mayor, que era escapar de la
responsabilidad personal; pero realmente es perdonar al propio yo por el amor
que recibe, y como dice María Zambrano: “el que ama se fija en esta
aspiración”1.
La
reconciliación fue una fiesta, quiero imaginar que su hermano acudió más tarde.
J.V.T. i carminis
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(1) María ZAMBRANO, (2012). El hombre y lo divino. Ed. Fondo de Cultura Económico, p. 264.
Imatge: El retorn del fill pròdig (1662), Rembrandt. Museu de l’Ermitatge, Sant Petersburg, Rússia.
Imatge: El retorn del fill pròdig (1662), Rembrandt. Museu de l’Ermitatge, Sant Petersburg, Rússia.
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