La sociedad del sosiego

Lc (10, 38-42)
La societat de l'assossec
Sembla una simple anècdota, la pobra Marta retrau a Jesús que la seua germana estiga ‘ociosa’ escoltant-lo. Enfront de “fer” i “treballar” està la possibilitat de triar “la millor part”. Però quina és?

Pare esment en el meu present: la societat del rendiment i l'obligació, del cansament; la vida activa es torna compulsiva i frenètica fins a la malaltia i la barbàrie; estar ocupats ens fa sentir importants, qui no té feina viu la seua manca amb vergonya com si fóra culpable o una càrrega social. Supose que no hem nascut per “fer”, més prompte per a “ser” el que veritablement som, produir no és la finalitat de la vida. 

Potser la millor part de què parla Jesús és un canvi de paradigma personal i social: no es tracta de “fer” sinó de rebre la Vida; i cal l'assossec, sense ell perdem el do de l'escolta i el de l'acollida, l'alegria i les ganes de dedicar temps als altres, a Déu. És l'actitud contemplativa, l'humil desig de viure a un ritme aparentment menys eficaç en «l'humà regne de l'esperit»*

«El treball us farà lliures» es llegia a l'entrada dels camps d'extermini feixistes. NOMÉS L'AMOR (estimar) I EL SEU DESPRENIMENT ENS FA LLIURES.
La sociedad del sosiego
Parece una simple anécdota, la pobre Marta reprocha a Jesús que su hermana esté ‘ociosa’ escuchándole. Frente a “hacer” y “trabajar” está la posibilidad de elegir “la mejor parte”. Pero ¿cuál es?
Observo mi presente: la sociedad del rendimiento y la obligación, del cansancio; la vida activa se vuelve compulsiva y frenética hasta la enfermedad y la barbarie; estar ocupados nos hace sentirnos importantes, los que no tienen trabajo viven su carencia con vergüenza como si fuesen culpables por ello o una carga social. Supongo que no hemos nacido para “hacer” sino para “ser” lo que verdaderamente somos, producir no es la finalidad de la vida.
Quizás la mejor parte de la que habla Jesús es un cambio de paradigma personal y social: no se trata de “hacer” sino de recibir la Vida; y es necesario el sosiego, sin él perdemos el don de la escucha y el del acogimiento, la alegría y las ganas de dedicar tiempo a los otros, a Dios. Es la actitud contemplativa, el humilde deseo de vivir a un ritmo aparentemente menos eficaz en «el humano reino del espíritu»*
«El trabajo os hará libres» se leía en la entrada de los campos de exterminio nazi. SOLO EL AMOR (amar) Y SU DESPRENDIMIENTO NOS HACE LIBRES.

J.V.T. i carminis

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*Hörderlin.
Imatge: Crist a la casa de Marta i Maria (1655), Johannes Vermeer. National Gallery of Scotland, Edimburg (UK).



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